יום שני, ספטמבר 12, 2005

האם ניתן לקשר תוצאה לסיבה

כפי שאפשר לראות מהכותרת של הבלוג שלי אני מאמין כי הטקסטים העתיקים שהיגיעו לידינו הינם אמת ואפשר ואף צריך להסיק מהם מסקנות ישירות. יתר על כן, אני אף מצביע על תוצאות ישירות הנובעות לדעתי מסיבות מסוימות. מצד שני, מאחר שאין נבואה בימינו, הטענה היא שאין לנו זכות לקשר תוצאה מסוימת לסיבה מסוימת כאשר אנו מדברים על שכר וענש. לדוגמא, אם מישהו נהרג בתאונת דרכים, אין לנו שום כח וזכות להגיד כי זה קרה מאחר והאיש לא שמר שבת
אם כך, איך אני יכל לטעון כי אכן יש אפשרות להצביע על קשר של סיבה-תוצאה מעבר לדבור כללי על שכר וענש.
התורה בעצמה נתנה לי את החפש הזה אלא שיש להבדיל בין מקרים פרטיים לבין תהליכים היסטוריים. בודאי שכאשר קורה השהו לאיש פרטי או אפילו לקבוצה מסוימת, אין אנו יכלים לדעת את הסיבות המסוימות למקרה. הקב"ה יכל להביא בחשבון סיבות רבות ואין לנו כל דרך לדעת את כולן או לדעת את משקל הסיבות השונות בתוך התוצאה הסופית
הדבר שונה כאשר אנו מדברים על תהליך היסטורי שבו אסף של סיבות מוליך לתוצאה. התורה עצמה, בפרשת בחקותי מתארת לנו את התהליך הזה, לא במושגים של מקרה מסוים לאיש מסוים אלא כתהליך היסטורי שיקרה לעם כולו. אין שום סיבה הגיונית שתמנע ממני לראות את התהליך ולהתריע עליו. יותר מזה, אני מחויב להצביע ולהתריע אם אני מאמין שהתורה בכלל ופרשת בחקותי בפרט מחיבות אותי