יום רביעי, יולי 19, 2006

רלטיביזם וההבדל בין אמת לאמונה

כפי שנתן להבין מן הכותרת של הבלוג שלי אני לא בדיוק חסיד של רלטיביזם. אני משתדל לשים את האמת כנר לרגלי ואמת יש רק אחת. לפני כמה ימים דברתי עם אריק והוא התחיל למכר לי את הספור הרלטיביסטי כי לכל אחד יש את האמת שלו. יש שתי אפשרויות, או שהוא באמת מאמין כי אין אמת מחלטת או שהוא אינו מבחין בין אמת לאמונה. אז אולי כדאי שאגדיר מה זו אמת ומה זו אמונה. אמת הינה עבדתית, לדוגמא בתא החי יש אכן די.אנ.אי ואכן חמר זה צופן בחובו את התורשה ואת תכנית הבנין של האורגניזם. לא זו בלבד אלא שאנחנו יכולים להראות עכשיו את המכניזמים באמצעותם מעביר האורגניזם את הצופן הזה לאבני הבנין מהם נבנה הגוף. האמונה נכנסת לפעולה בשאלה איך נוצר המכניזם הזה מלכתחילה. כיון שאף אחד מאיתנו לא היה נוכח בעת בריאת העולם ובריאת החיים ועל כן אין לנו תעוד מדויק של עדי ראיה, לא נותר לנו אלא לעשות ספקולציות על סמך המידע שכן מצוי ברשותינו. ישנן שתי מגמות ראשיות (עם המון וריאציות) האחת מאמינה בכח עליון, חיצוני לעולם שברא את הכל עם תכנון מפורט מראש והשניה מאמינה שהכל מקרה. לאמונה הראשונה יש יתרון אחד ברור לעומת השניה, היא מכריזה על עצמה מראש ומודה על האמת שהיא אכן אמונה. כל אחת מן הוריאציות טוענת שהיא הינה אמונת האמת וכל האחרות הינן אמונות הבל ושוא, אבל בסופו של דבר כולן אמונות וכך באמת הן מכריזות על עצמן. האמונה השניה אינה מודה בכך וטוענת לבלבדיות על האמת מאחר שהיא אינה סתם אמונה כי אם "מדע" מוכח. ובכך היא שוללת מעצמה כל ערך מוסרי שכן למרות כל הכרזותיה של אמונה זו, באפן בסיסי, אין האמת נר לרגליה. לא פלא כי מאמיני האמונה הזו הם רב חסידי הרלטיביזם שאינם מאמינים בקיומה של אמת מחלטת (מלבד, כמובן, אמונתם הספקולטיבית). אה, מה כבר ניתן לעשות אם אנשים אלו